Mesy Jawatankuasa Exam peringkat Kolej

Friday, December 19, 2008

Objektif : Memberi keputusan rasmi kepada para pelajar yang dapat LP dan MM serta objektif paling utama adalah dalam memutuskan masalah pelajar yang dapat MM.


Cara lama : Kebanyakkan kolej menggunaka cara tradisi iaitu penggunaan master sheet (hardcopy) sebagai rujukan dalam membincang dan memberi satu2 keputusan berkaitan pelajar terutama pelajar MM








Salam sejahtera..


Objektif : Memberi keputusan rasmi kepada para pelajar yang dapat LP dan MM serta objektif paling utama adalah dalam memutuskan masalah pelajar yang dapat MM.


Cara lama : Kebanyakkan kolej menggunaka cara tradisi iaitu penggunaan master sheet (hardcopy) sebagai rujukan dalam membincang dan memberi satu2 keputusan berkaitan pelajar terutama pelajar MM

Masalah : Tidak ada masalah besar sangat (sbb dah biasa dengan cara ini) tetapi data yang ada pada master sheet/ spreadsheet atau ada yang panggil Lembaran markah ini tidak cukup lengkap dan boleh berlaku pembaziran sebab kena print m/sheet lain jika ada perubahan markah semasa meeting tuh...(masing2 tau istilahnyer kan)

Kemudahan : Sistem iDBMS
1. Proses pengumpulan dimudahkan, peny modul leh key-in daripada mana-mana asalkan ikut tarikh yang ditetapkan. Tak perlu pihak ketiga..
2. Secara tak langsung kebolehpercayaan data/markah akan meningkat dan kesilapan manusia dapat dikurangkan diantara proses itu.
3. Maklumat dihujung jari (mudah) utk dapat info lebih lengkap masalah pelajar MM. Sebab apa pelajar itu gagal dan sebagainya...no tel pens modul pun ada dalam sistem untuk tel terus dapat maklumat lebih jelas...
4. Pelbagai statistik dan proses capaian semula data dipermudahkan...(boleh dunlud sahaja)
5. Proses kerja semuadah A,B,C dengan hanya perlu tekan, dunlud, open, dan paste semua berkaitan masters sheet, senarai tampal, taburan skor ikut gred, taburan skor ikut PNM dan Lampiran 3 (Iso PLTV-6) tinggal hanya untuk di print.
6. Menjimatkan kos, masa dan kertas, tak perlu print berluang kali.

Kaedah implimintasi :
1. Buat pilhan secara online atau offline. (kalau offline, masih ada pembaziran kertas)
2. Kalau secara online (lihat gambar di atas, pelaksanaan Mesy jawatankuasa Exam peringkat KK, Kepala Batas)
- Mudah, bincang macam biasa dan boleh on the spot utk buat apa apa perubahan data.
- Kaeadah lebih detail sila rujuk pada Peg Exam masing2. (bagi yang dah buat kursus
pelarasan)
3. Secara offline pun boleh juga...
bukan cetakan master sheet tetapi page view pelajar MM,
kelas--> papar kelas --> pilih kelas --> button MM --> tekan pada bil MM --tekan pada
subjek MM.
Buat cetakan ikut kelas, dan turutan cetakan menjadi agenda mesyuarat..

Risiko : Apa pun mmg ada risikonya tetapi kena mencuba baru tahu kemudahannya..walaubagaimana pun, insyallah team kami sedia membantu pihak kolej dalam menggunakan iDBMS ni...baru nak kenal...belum jatuh cinta lagi..hik..hik..

Implikasi :-

Positif : Insyallah... akan memudahkan semua pihak.

Negatif : Kolej yang mengabaikan kompenan exam ini akan memberi kesan kepada kompenan iDBMS yang lain seperti LI dan HHP. Data iDBMS sync apabila sampai masanya. Sebagai contoh...sem depan apabila nak buat pendaftaran modul pelajar, senarai modul MM tak keluar. Unit LI yang dah daftar pelajar kelas 2 untuk akan LI sem depan, status tak berubah sebab data peperiksaan tak ada...

Penutup :-
Semoga kolej yang sudah lengkap dengan sistem iDBMS (selepas perjalanan penjang siri road show dalam tahun penuh cabaran ini) akan mencuba menggunakan sistem ini sebaik mungkin, supaya sem depan tn/pn terus boleh menggunakan tanpa perlu buat pelarasan data sekali lagi. Sama sama kita berkerjasama, pulas peha kanan peha kiri terasa jua...terima kasih..



edit : 191208@4.17am

Lihat juga tajuk2 yang berkaitan



0 comments:

Post a Comment

:: Takwim Proses Kerja

:: Post Terkini

:: Penafian

Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.

:: Aktiviti Team.iDBMS

  © Blogger template Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP